"Stadsbestuur gijzelt Leuvenaars en handelaars"

Door Lorin Parys op 6 januari 2019, over deze onderwerpen: Leuven, Mobiliteit

De parkeerwijzers naar de parking van de NMBS achter het station geven al een tijdje elke dag ‘VOL’ aan, terwijl de parking soms zo goed als leeg is. “Een banale ruzie tussen de stad en de NMBS kost onze handelaars omzet, Leuvenaars benzine, bezoekers frustratie en het klimaat extra uitstoot,” zegt N-VA fractieleider Lorin Parys. “Er is 7.500 euro nodig om dit probleem op te lossen. Het stadsbestuur heeft honderdduizenden euro’s veil voor kabinetsmedewerkers en een dure communicatiecampagne over de bereikbaarheid van Leuven. We zullen op de gemeenteraad voorstellen daarop 7.500 euro te besparen om onze handelaars en Leuvenaars te ondersteunen. Zeker nu, bij het begin van de solden, is duidelijke parkeergeleiding cruciaal.”

Ruzie over 7.500 euro

Het parkeergeleidingssysteem duidde tot een tijd geleden het aantal vrije plaatsen van de parking achter het station aan. De NMBS voerde echter een upgrade door van zijn ICT systeem. En nu moet dus ook het parkeergeleidingssysteem aangepast worden om de systemen met elkaar te laten praten. Kostprijs? 7.500 euro. En die weigeren zowel het stadsbestuur als de NMBS op te hoesten. Het resultaat? Dat tijdens de cruciale koopjesperiode elke bezoeker aan Leuven ingepeperd krijgt dat de parking achter het station vol is. Terwijl de werkelijkheid anders is.

Zeger Debyser: “Ook met de kerstmarkt wanneer parking Ladeuze en de Bond het verkeer niet konden slikken, gaven de wegwijzers aan dat de NMBS parking vol was terwijl die op sommige dagen zo goed als leeg was. Het stadsbestuur hoopt met deze tactiek de NMBS onder druk te zetten om met 7.500 euro over de brug te komen maar houdt daarvoor de handelaars, de Leuvenaars en het milieu gegijzeld. Nood breekt wet en dus moet het stadsbestuur dit oplossen.”

Kafka: Parking ‘VOL’ én ‘VRIJ’

Het wordt helemaal kafka als de wegwijzers aan de Diestesteenweg en aan de parkinginrit van de Martelarenlaan VOL aangeven, terwijl het bord aan de andere parkingingang dat door de NMBS zelf beheerd wordt, VRIJ laat zien. Dat was gisteren het geval, zie de foto’s in bijlage. “Aan de ene kant meer dan een kwart miljoen euro aan een communicatiecampagne over de bereikbaarheid van Leuven uitgeven en aan de andere kant bezoekers zonder reden extra laten omrijden, zoiets gaat mijn verstand te boven,” zegt Parys. 

Achterliggend speelt de frustratie dat de NMBS niet bijdraagt aan het parkeergeleidingssysteem. Ze is het niet eens met de methode die het stadsbestuur gebruikt om de kosten te verrekenen over alle parkinguitbaters en vindt dat ze te veel moet betalen. De kosten worden verdeeld volgens het aantal parkeerplaatsen terwijl de dagelijkse pendelaars die de NMBS parking gebruiken het parkeergeleidingsysteem niet nodig hebben om de parking te vinden.

Debyser: “Ondertussen is de aanbesteding voor het lang geleden aangekondigde nieuwe parkeergeleidingssysteem nog steeds niet gelanceerd. We dringen aan dat die er nu snel komt en dat het stadsbestuur elke parkeeruitbater verplicht bij te dragen aan het nieuwe systeem volgens een faire verdeelsleutel.”

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is