N-VA Leuven pleit voor acht voorstadsparkings

Door Lorin Parys op 6 september 2018, over deze onderwerpen: Leuven, Mobiliteit, Verkeersveiligheid, Vlaams-Brabant

N-VA Leuven heeft donderdag een plan gelanceerd waarmee de partij "orde wil aanbrengen in de actuele mobiliteitschaos" in de universiteitsstad. "Het is geen plan dat straten tegen mekaar opzet of fietsers, voetgangers, busbestuurders en automobilisten tegen elkaar in het harnas jaagt, maar een gebalanceerde aanpak met plek voor iedereen", aldus Vlaams parlementslid en lijsttrekker Lorin Parys.

Wat de auto betreft, pleit de partij voor de realisatie van acht voorstadsparkings rond de binnenstad, waar telkens ook gewone of elektrische deelfietsen, deelauto's en taxi's geplaatst kunnen worden en op geregelde tijdstippen elektrische shuttles vertrekken naar het centrum. Op weg naar het stadscentrum passeren deze shuttles ook langs een van acht hubs op de ring waar bussen halt houden. Om het aantal bussen in de binnenstad te verminderen, wil de partij regionale bussen langs de ring laten rijden en busreizigers via deze hubs en shuttles mogelijkheid bieden om naar het centrum te reizen.

De partij wil ook dat het eerste uur parkeren in de autoparkings van de binnenstad gratis wordt. Het tarief van de bewonerskaarten dient verlaagd. De knippen, die in het kader van het circulatieplan in de binnenstad werden aangebracht, moeten toegankelijk worden voor de inwoners. De partij streeft er voorts naar dat de bestaande parkings van scholen en KU Leuven in de binnenstad 's avonds en in het weekend kunnen gebruikt worden. Met het oog op een betere handhaving van de maximale snelheden wil N-VA borden langs de straten die het aantal controles en pv's op deze locatie aangeven.

Om het fietsen te stimuleren, pleit de partij voor een deelfietsensysteem en overdekte en afsluitbare fietsenstallingen. Op grote kruispunten dient geëxperimenteerd met 'vierkant groen' wat fietsers op hetzelfde ogenblik in elke richting mogelijkheid geeft om veilig over te steken. In autovrije straten komen er middenstroken voor fietsers. De partij wil ook meer investeren in veilige schoolfietsroutes, een 'Marshallplan' voor het herstel van stoepen en meer zebraden. Voor mensen die moeilijk te been zijn, wordt voorzien in comfortstroken, vervoer op maat en versterking van de Minder Mobielen Centrale.

Bron: Belga

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is