N-VA Leuven: "Een zone 30 op toegangswegen en grotere wegen, daar bedanken wij voor"

Door Lorin Parys op 20 april 2021, over deze onderwerpen: Leuven, Mobiliteit

Gisteren kondigde schepen Dessers aan dat het ganse Leuvense grondgebied een zone 30 zou worden. Zeger Debyser: “Ook voor N-VA Leuven is verkeersveiligheid een prioriteit, maar voor een zone 30 op het volledige Leuvense grondgebied passen wij. We hebben nood aan een evenwichtig en slim mobiliteitsplan waar iedere weggebruiker zijn/haar plaats vindt, zonder te vervallen in fiets- of autofundamentalisme. Voor ons is het dan ook belangrijk dat het mogelijk blijft om 50 km/u te rijden daar waar dit veilig kan, bijvoorbeeld op de belangrijkste toegangswegen en de Leuvense hoofdwegen.”

Zeger Debyser: “Het was even schrikken toen schepen Dessers gisteren aankondigde dat het ganse Leuvense grondgebied een zone 30 zou worden. Bij de N-VA vinden we verkeersveiligheid ook een belangrijk thema, maar voor fiets- of autofundamentalisme passen wij. We hebben nood aan een evenwichtig en slim mobiliteitsplan waar iedere weggebruiker zijn/haar plaats heeft, zonder te vervallen in absurde situaties. Voor ons is het evident dat het in grotere straten waar dit veilig kan, mogelijk moet blijven om 50 km/u te rijden. Het kan echt niet de bedoeling zijn dat je binnenkort een boete in je bus krijgt omdat je op de ring rond Leuven sneller dan 30 km/u rijdt…”

“Enigszins verontrust door de communicatie van de schepen vroegen wij inmiddels de concrete plannen op en tot onze grote opluchting blijkt dat het verhaal dan toch iets genuanceerder te zijn. Zo zou de zone 30 weliswaar worden uitgebreid, maar het zou in de toekomst toch ook mogelijk blijven om op de belangrijkste toegangswegen en grotere wegen zoals bijv. de ring rond Leuven, de Martelarenlaan, de Naamsesteenweg, enz. toch gewoon 50 km/u (en op sommige plaatsen op de ring 70 km/u) te rijden. Rest natuurlijk nog de vraag waarom de schepen dan communiceert dat het ganse Leuvense grondgebied een zone 30 zal worden? Wij zullen er in ieder geval blijven over waken dat het zo een vaart niet zal lopen en dat de verkeersveiligheid centraal staat bij het nemen van beslissingen en niet één of andere ideologische strijd tegen de wagen” aldus Zeger Debyser.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is