Wegmarkeringen komen steeds beter uit de verf

Door Lorin Parys op 2 juli 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

Je ziet als chauffeur in het donker steeds beter waar je rijdt en hoe je moet rijden. Een nieuwe meting wijst uit dat 80% van de wegmarkeringen op autosnelwegen ’s nachts goed zichtbaar is. Bij de vorige meting was dat nog maar 63%. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts zet in op verkeersveiligheid. “Ik wil onze inhaalbeweging helemaal voltooien”, zegt Weyts.

Sinds 2011 brandt er minder verlichting op de autosnelwegen in Vlaanderen. Het licht blijft aan als het moet voor de verkeersveiligheid, maar wordt uitgeschakeld als het niet absoluut nodig is. De ‘oude’ wegmarkeringen waren niet aangepast aan dat dynamische systeem. De zichtbaarheid van de wegmarkeringen liet ’s nachts dan ook te wensen over op heel wat plaatsen.

Vorige maand bleek uit een parlementaire vraag van Vlaams parlementslid Lorin Parys dat 63% van de wegmarkeringen op de snelwegen ’s nachts goed zichtbaar was. Uit een nieuwe meting - uitgevoerd tussen april en mei - blijkt dat dit cijfer ondertussen is opgeschroefd tot 80%.

De nieuwe wegmarkeringen zijn bewerkt met glasparels, die het licht van de koplampen terugkaatsen. Daarmee wordt de zichtbaarheid sterk verbeterd. “Ik wil dat chauffeurs zien waar ze rijden”, zegt minister Weyts. “De wegmarkeringen zijn soms de dunne lijn tussen een veilige thuiskomst en een vreselijk verkeersongeval”.

Weyts wil nog meer nieuwe wegmarkeringen laten plaatsen en zal ook metingen blijven uitvoeren. Onder meer door allerhande wegenwerken konden er nog geen metingen plaatsvinden op een deel van de E34, de Antwerpse Ring en de E40. “Ik ga blijven investeren om onze inhaalbeweging te voltooien”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is