Vlaanderen hakt in subsidies voor ontwerpers en designers

Door Lorin Parys op 2 januari 2016, over deze onderwerpen: Economie, Leuven, Ondernemen

De plannen om een Vlaams Huis van de Mode en een Modefonds op te richten sterven een stille dood. Meer zelfs, de Vlaamse regering schrapt de initiatieven en de subsidies voor creatievelingen om de versnippering tegen te gaan.

Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA) hertekent de steun aan de creatieve industrie. Muyters wil de historisch gegroeide versnippering in de sector aanpakken zodat creatievelingen nog maar één aanspreekpunt hebben bij de Vlaamse overheid. Dat blijkt uit een antwoord van Muyters aan Vlaams Parlementslid Lorin Parys (N-VA).

Concreet worden Design Vlaanderen, dat de Vlaamse designsector ondersteunt, en het Flanders Fashion Institute, dat de Vlaamse modesector ondersteunt, in het bestaande Flanders District of Creativity ondergebracht. De taak van Flanders DC is vandaag al om 'ondernemend Vlaanderen creatiever te maken en creatief Vlaanderen ondenemender.'

Daarbij wordt ook een reeks initiatieven en subsidiekanalen geschrapt. De subsidies die door Design Vlaanderen werden verstrekt, zijn stopgezet. De bestaande designgalerie in Brussel (achter de Sint-Michiels- en Sint-Goedelkathedraal) zal zo goed als zeker verdwijnen. Ook de toekomst van het tijdschrift Kwintesses van Design Vlaanderen is onzeker. 'Eigenlijk wordt de ondersteuning van Design Vlaanderen uitgehold, waardoor de regering het contact met de ontwerpers dreigt te verliezen', luidt het in de sector. 'Die heeft nochtans het Vlaams design internationaal op de kaart gezet.'

Ook aan de kant van de mode dreigen initiatieven te verdwijnen, al is daar nog niets officieel beslist. Veel hangt af van de beheersovereenkomst die de Vlaamse regering volgend jaar met Flanders DC zal onderhandelen. Flanders Fashion Fuel, dat financiële ondersteuning biedt voor modeontwerpers, maakt volgens meerdere bronnen weinig kans op overleven. Dat project was nochtans het antwoord van voormalig Vlaams minister van Economie Kris Peeters (CD&V) op de aanhoudende druk op de Vlaamse modesector. De macht van grote luxehuizen en de concurrentie van goedkope ketens leidden ertoe dat zelfs bekende namen in mode de boeken toe doen.

Peeters beloofde daarom een nieuwe steunorganisatie op te richten, het Huis van de Mode. Zijn steunplan voorzag ook in een meer uitgebreide financiële ondersteuning door de oprichting van een Modefonds. Het proefproject Flanders Fashion Fuel moest daarvoor de weg vrij maken, maar Muyters gooit nu het roer om.

'Het Huis van de Mode wordt door de budgettaire situatie voorlopig in de koelkast gestoken', zegt Pascal Cools, algemeen directeur van Flanders DC. 'Maar deze hervorming stelt daar enkele voordelen tegenover. Wie rond mode werkt, zal ook een beroep kunnen doen op andere mensen en middelen in onze organisatie. Daarbij ligt de focus op het verhogen van de ondernemerschapsvaardigheden van creatievelingen en de promotionele ondersteuning.'

3 vragen aan Lorin Parys

Wat is het doel van deze hervorming?

'De initiatieven voor de creatieve industrie waren uitgemond in een mikmak. Nu creëren we duidelijkheid. Flanders DC wordt een hub voor de creatieve industrie in Vlaanderen. Het past ook in de lijn van deze Vlaamse regering om efficiënter om te gaan met belastinggeld.'

Is er geen nood aan Design Vlaanderen of een Vlaams Huis voor de Mode?

'De creatieve sector is belangrijk voor het Vlaams economisch weefsel. Dat erkennen we hiermee. De sector is goed voor 125.000 banen en 7 miljard euro toegevoegde waarde. 13 procent van de zelfstandigen in Vlaanderen werkt in de creatieve industrie. Het belang is dus aanzienlijk, maar het is te absurd om voor elk van de subsectoren verschillende initiatieven te voorzien. Het is goed dat Muyters de versnippering tegengaat. We willen nog meer het economisch denken in de sector binnenbrengen en nog meer succesverhalen creëren.'

Gaat er ook nog aandacht naar de internationale promotie van de mode?

'Absoluut. Deze Vlaamse regering hecht veel belang aan de promotie van onze ontwerpers en designers in het buitenland, die nu al een sterke reputatie hebben. Het is niet omdat de backoffice wordt hertekend dat die taak wegvalt.'

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is