Vlaams-Brabant uitzondering op de regel: Minder verkeersdoden in 2014

Door Lorin Parys op 23 maart 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid, Vlaams-Brabant

Het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer steeg in 2014 in Vlaanderen van 318 naar 336 op jaarbasis. Enkel in Vlaams-Brabant daalde het aantal verkeersdoden van 54 naar 48 terwijl er een stijging was in elke andere Vlaamse provincie. Dat blijkt uit een analyse van Vlaams Volksvertegenwoordiger Lorin Parys (N-VA) die de Verkeersveiligheidsbarometer van het BIVV aankaartte bij minister van mobiliteit Ben Weyts in het Vlaams Parlement. “We kunnen absoluut niet op beide oren slapen in Vlaams-Brabant. Niet enkel moet het aantal dodelijke ongevallen verder naar omlaag, we hebben bijvoorbeeld ook een serieus probleem met de stijging van het aantal fietsongevallen. Er zit niets anders op dan te werken aan een cultuuromslag, de Vlaming is te anarchistisch in het verkeer. Dus zullen we onpopulaire maatregelen moeten nemen. Een rijbewijs met punten, een vernieuwde rij-opleiding en mobiele trajectcontroles vormen daar enkele pijlers van, ” zegt Parys.

Verkeersdoden

Tegenover 2013 daalde het aantal doden ter plaatse bij een ongeval in Vlaams-Brabant met 11%. “48 verkeersdoden zijn er 48 te veel maar ik ben wel blij met de positieve evolutie a moeten we dat cijfer ook nuanceren. In 2012 steeg het aantal verkeersdoden in onze provincie met 16 en in 2013 met 3. Het zou dus kunnen dat de daling die we vorig jaar zien een soort inhaalbeweging is na die sterke stijgingen. Bovendien zou het kunnen dat het aantal verkeersdoden lager is door de grote filegevoeligheid die wij hier kennen.”

Veel meer letselongevallen met fietsers

Ook het aantal letselongevallen daalde met anderhalf procent in Vlaams-Brabant naar 3.568.  “Dat zijn er 52 minder dan het jaar ervoor. Daarmee scoren we net iets minder goed dan Limburg, maar wel beter dan bijvoorbeeld Antwerpen en Oost-Vlaanderen”, legt Parys uit. “Maar ik ben echt geschrokken van de stijging in het aantal ongevallen met fietsers, dat steeg vorig jaar met bijna 16% tot 864. De grootste stijging van alle provincies,” zegt Parys.

“Daar staat tegenover dat we maar twee dodelijke fietser ongevallen hadden en dat is dan weer veruit de beste score van alle provincies.” Voor de brom- en motorfietsers gaat het om 570 ongevallen met 8 doden in Vlaams-Brabant. Voor de inzittenden van een personenwagen noteren we een spectaculaire afname met 155 ongevallen, veruit de beste evolutie van alle provincies, tot 2.778. Maar nog altijd 26 mensen lieten het leven ter plaatse. Het aantal ongevallen met vrachtwagen steeg met 30 tot 251, het aantal doden bij dit soort ongeval tot 16. De ongevallen met voetgangers namen met 17 af tot 295. Alleen Limburg doet beter met minder dan 200 ongevallen waar een voetganger bij betrokken was. Het aantal doden bij dergelijke ongevallen liep terug van 10 naar 4.

Nieuwe mentaliteit: LOVE

“In het Vlaams Parlement werken we met minister Weyts aan een nieuwe mentaliteit in het verkeer. Deze cijfers kunnen daar een kantelmoment voor zijn. We hebben al het laaghangend fruit al geplukt, het is nu tijd voor doortastende maatregelen. Zo willen we de rij –opleiding hervorming volgens het LOVE principe met een Leerfase, Opleidingsfase, Vervolmakingsfase en Eeuwig leren. Daarnaast ijveren we voor een rijbewijs met punten en voeren we mobiele trajectcontroles in. De Vlaming is een anarchist in het verkeer terwijl hij van andere weggebruikers een absolute naleving van de regels eist. Dat moet veranderen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is