Vanaf maandag ook circulatieplan in rode zone

Door Lorin Parys op 8 oktober 2016, over deze onderwerpen: Leuven, Mobiliteit, Verkeersveiligheid

Na de invoering van het autoluwe centrum en de groene zone is vanaf maandag het nieuwe circulatieplan ook van kracht in het rode stadsdeel. Tussen de Tiensestraat en de Parkstraat ondergaan heel wat straten ingrijpende veranderingen. Zo worden veel straten enkele richting. Ondertussen blijven sommige handelaars luid protesteren. "300 klanten minder. Dat is de realiteit", zegt Luc Hermans van De Schoensmid.

Het autoluwe historisch centrum en de groene zone tussen de Bondgenotenlaan en de Tiensestraat zijn al een feit en vanaf maandag is het rode stadsdeel aan de beurt. Meer concreet: tussen de Tiensestraat en de Parkstraat ondergaat het verkeer grondige veranderingen. "Vanaf 10 oktober wordt de Vesaliusstraat éénrichting voor auto's in de richting van de Tiensestraat. Vanuit de Dekenstraat kan je dan weer enkel de stad verlaten. Daarbovenop worden alle straten tussen de Dekenstraat en de Windmolenveldstraat enkele richting. In sommige straten verandert de richting ook. Verder voorzien we ook een knip tussen het groene en het rode stadsdeel. Ook de Vlamingenstraat, de Regastraat en de F. Lintstraat worden enkele richting. Fietsers kunnen uiteraard wel nog in beide richtingen rijden", zegt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (sp.a).

Geen klopjacht

De politie laat alvast optekenen dat er geen klopjacht zal gemaakt worden op eventuele overtreders, tenzij de automobilist in kwestie met flagrante overtreding andere weggebruikers in gevaar zou brengen. De stad heeft ook beslist om enkele wijzigingen door te voeren. "De definitieve borden ter verduidelijking van het woord 'parkeerkaart' in het autoluwe centrum zijn besteld", zegt schepen Carl Devlies (CD&V). "Om het verkeer op de lussen vlotter te laten verlopen, is er ook beslist om van de lussen voorrangsbanen te maken. Dat moet een oplossing bieden aan de files in de Tiensestraat", klinkt het. "Bovendien overleggen we met het Agentschap Wegen en Verkeer om aan de Tiensepoort meer wagens door te laten aan de lichten. Nu zijn dat er amper acht en dat is een probleem", vult Dirk Robbeets aan.

Handelszaken overkop?

Ondertussen blijft het volgens Lorin Parys klachten regenen van misnoegde handelaars. "We krijgen een aantal onrustwekkende signalen van Leuvense handelaars. Jammer genoeg volgt de stad de omzetdaling niet op. Het resultaat is dat de stad niet weet of er handelszaken overkop gaan door het circulatieplan. N-VA wil dat het effect op de handel een prominente plaats krijgt in de vervroegde evaluatie die we konden afdwingen."

Klanten zeggen af

De getuigenissen van enkele handelaars laten weinig aan de verbeelding over. "M-Café kreeg een groep oudere mensen op bezoek voor een etentje. Van de 50 mensen die hadden ingeschreven, hebben er 10 afgezegd", vertelt uitbater Steven Bollion. "De reden? Hun gezondheid liet het niet toe om te voet te gaan vanaf het dichtstbijzijnde legale afzetpunt. Het resultaat? Tien teleurgestelde senioren en 20 procent minder omzet voor dat etentje. Volgend jaar gaan ze een locatie buiten de stad zoeken... Het idee achter het circulatieplan is goed, maar de uitwerking trekt op niets."

Centrum kapotmaken

Ook Luc Hermans van De Schoensmid in de Vital Decosterstraat ziet de toekomst somber in. "Ik durf zonder 'rood' te worden zeggen dat ik in september 300 klanten minder heb gehad. Dat is een omzetdaling van zo'n 30 procent. Dit plan is enkel goed om de handel in het centrum kapot te maken. De politici lijken wel een kudde koeien die naar de voorbijrijdende trein staan te gapen. Leuven springlevend? Binnenkort morsdood als je het mij vraagt."

Schepen Robbeets ziet het anders. "Het aantal klachten daalt", klinkt het. "Je hebt natuurlijk die hard-tegenstanders die we nooit zullen overtuigen. Ik hoorde bijvoorbeeld een uitbaatster van een kledingzaak zeggen dat de omzet was gedaald. Tja, niet moeilijk want de winkel hing vol met winterjassen en dikke truien. Met de mooie nazomer is het dan logisch dat er minder kleding wordt verkocht. Sommige mensen steken alles op het circulatieplan en dat is niet correct."

Bron: Het Laatste Nieuws

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is