Slechts 63% wegmarkeringen snelwegen goed zichtbaar

Door Lorin Parys op 15 juni 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

63% van de wegmarkeringen langs snelwegen in Vlaanderen is ’s nachts goed zichtbaar. “Deze cijfers tonen aan dat er veel ruimte is voor verbetering. Wegmarkeringen zijn essentieel voor de verkeersveiligheid. Bovendien blijkt de toestand van de belijning erg verschillend per provincie. Het goede nieuws is dat er volop wordt gewerkt om de zichtbaarheid van de markeringen in orde te brengen,” zegt Vlaams Volksvertegenwoordiger Lorin Parys (N-VA) die een analyse maakte op basis van cijfers die hij opvroeg bij Vlaams minister voor mobiliteit Ben Weyts.

Wegmarkeringen essentieel voor verkeersveiligheid

Vorig jaar steeg het aantal verkeersdoden in Vlaanderen ’s nachts met 5% tot 201 doden en 1.043 zwaargewonden. “Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid wijst op de staat van de wegmarkeringen als een bepalend element hierbij, zeker omdat sommige wegmarkeringen niet aangepast zijn aan het feit dat het licht op vele plaatsen nu ’s avonds uit gaat. Pas sinds 2013 houdt de Vlaamse overheid daarom cijfers bij over de staat van de wegmarkeringen langs autosnelwegen,” zegt Parys.

Provincie Antwerpen scoort het best, Limburg het slechtst

De eerste vaststelling uit de analyse luidt dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende provincies. “De toestand van de wegmarkering langs autosnelwegen in Antwerpen, West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen is  opmerkelijk beter dan die in Vlaams-Brabant en Limburg. In Antwerpen krijgt 73% van de belijning de score ‘goed’ of ‘uitstekend’. In West-Vlaanderen is dat 68% en in Oost-Vlaanderen 67%. Daar tegenover staat dat in Vlaams-Brabant maar 58% van de markeringen ‘goed’ of ‘uitstekend’ zijn, in Limburg is dat maar 51%,” verduidelijkt Parys. Er zijn geen cijfers beschikbaar over de toestand van de wegmarkeringen op N-wegen.

Positieve evolutie

De tweede vaststelling is dat er hard wordt gewerkt aan verbetering. “Als we de cijfers van 2014 vergelijken met die van 2013 zien we dat de staat van de wegmarkeringen er in  Antwerpen met 5% op is vooruit gegaan, in Oost-Vlaanderen met 4%, in West-Vlaanderen met 3% en in Vlaams-Brabant met 7%,” zegt Parys. Enkel Limburg ziet zijn score terugvallen met 4%.

Drieledige aanpak

De derde vaststelling is dat nog 16 procent van alle wegmarkeringen op Vlaamse snelwegen zeer slecht scoort op zichtbaarheid. “Daarvoor zijn extra inspanningen nodig. Het is daarom positief dat de Vlaamse overheid inzet op meer controles, extra apparatuur en strengere eisen voor wegmarkeringsproducten. Die worden vanaf nu niet langer in het labo getest maar op de weg. Daar zijn ze onderhevig aan verkeersintensiteiten en klimaatcycli zodat het juiste wegmarkeringsproduct kan gekozen worden in functie van de omstandigheden op de weg. Ik heb alle vertrouwen dat minister Weyts, met zijn focus op verkeersveiligheid, ook in dit dossier snel vooruitgang zal boeken”. 

 

Ter informatie kan u gedetailleerde cijfers vinden over de kwaliteit van de wegmarkeringen op de Vlaamse autosnelwegen, opgesplitst per provincie en per jaar, in onderstaande tabel. De evolutie in deze tabel is slechts een momentopname. De meetperiode en het markeringsseizoen kunnen elkaar overlappen, waardoor in dit overzicht ook markeringen kunnen opgenomen zijn die kort na de meting een heropfrissing kregen. Klasse 1 is zeer slecht, klasse 2 slecht, klasse 3 matig, klasse 4 goed en klasse 5 uitstekend. 

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is