Rijdt trambus binnenkort in Leuven?

Door Lorin Parys op 28 oktober 2015, over deze onderwerpen: Leuven, Mobiliteit

Oppositiepartij N-VA heeft dinsdag een trambus naar Leuven gehaald voor een testrit. In de toekomst wil de partij de trambus in Leuven invoeren op de ring en de invalswegen. De Lijn en schepen Carl Devlies (CD&V) zeggen geen nee.

"Als de prognoses kloppen en het bevolkingsaantal in Leuven fel groeit, moet het openbaar vervoer zeker uitbreiden", zegt Lorin Parys van N-VA Leuven.

In Leuven is de voorbije jaren al meermaals gesproken over de invoering van een tram. De haalbaarheid wordt echter vaak in vraag gesteld. "De trambus is de ideale oplossing", klinkt het bij N-VA. "Die heeft de capaciteit van een tram, maar de invoering is veel goedkoper."

In Vlaanderen rijden momenteel geen trambussen. In Kortrijk vond de voorbije twee weken wel een proefproject plaats, dat een positieve evaluatie kreeg. Maar de voertuigen zijn enkel echt in dienst in Europese steden als Barcelona, Metz en Parma. De trambus die dinsdag in Leuven rondreed, vertrekt binnenkort naar het eiland Martinique.

Een trambus rijdt niet in sporen, zoals een gewone tram. De voertuigen vervoeren maximaal 175 personen, terwijl een bus van De Lijn maximaal honderd mensen kan vervoeren. Een trambus is ook sneller: dankzij de vier toegangsdeuren moet het voertuig minder lang stilstaan aan een halte. De trambus bewees dinsdag ook bijzonder makkelijk te manoeuvreren. Onder meer de rotonde aan Gasthuisberg bleek geen enkel probleem.

"Wij zien de trambus dan ook als een goede oplossing voor de ring en de invalswegen van en naar Leuven", zegt Parys.

Leuvens schepen Carl Devlies (CD&V) was verrast dat N-VA de trambus dinsdag naar Leuven haalde, maar staat niet helemaal afkerig tegenover het voorstel. "Voor de invalswegen lijkt de trambus inderdaad een goed alternatief", zegt Devlies. "Voor de Leuvense ring is dat niet het geval. Daar is een hoge frequentie van de bussen voor ons belangrijk. We willen daar liever meer bussen dan grotere bussen."

Ook De Lijn ketst het voorstel niet meteen af. "We sluiten niet uit dat in de toekomst zulke trambussen in onze regio rijden", zegt woordvoerster Dominique Renders. "Maar we zijn nog lang niet zover dat we weten waar we ze willen of kunnen inzetten. We kennen het concept en delen de mening dat het nuttig zou zijn om de voertuigen te gebruiken, zeker op de drukke assen tussen bijvoorbeeld Leuven en Aarschot, Mechelen, Tienen of Brussel. Maar we moeten alles eerst grondig onderzoeken en een kosten-batenanalyse maken. Daarnaast kan De Lijn die beslissing niet alleen nemen. De steden en overheden moeten meewerken om de nodige infrastructuurwerken uit te voeren."

Bron: Het Nieuwsblad

 

Via deze link kan u ook nog de reportage van ROB TV herbekijken. 

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is