Nood aan betere signalisatie: "Aantal ongevallen amper te tellen"

Door Lorin Parys op 17 februari 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid, Vlaams-Brabant
Vrachtwagen onder Duitse brug

Lorin Parys van N-VA heeft Vlaams minister Ben Weyts enkele schriftelijke vragen gesteld over de verkeerssituatie aan de Duitse Brug op de Aarschotsesteenweg in Wilsele. Meer dan geregeld rijden vrachtwagens zich vast onder de brug met fileleed tot gevolg. Vlaams minister Ben Weyts is bereid om op zoek te gaan naar een oplossing op korte termijn.

De Duitse Brug op de Aarschotsesteenweg in Wilsele is al vele jaren een vaste waarde als het op ongevallen aankomt. Meer dan geregeld rijden vrachtwagens zich vast onder de brug. Vrachtwagenchauffeurs merken vaak niet op dat de maximale hoogte 3,45 meter is en wagen toch hun kans met een ongeval tot gevolg. Niet zelden ontstaan er lange files op de Aarschotsesteenweg door de ongevallen. Parlementslid Lorin Parys (N-VA) werd vorige week zelf geconfronteerd met de problematiek en besloot om enkele vragen te stellen aan bevoegd Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

"Het aantal ongevallen met vrachtwagens aan de Duitse Brug op de Aarschotsesteenweg is nauwelijks bij te houden", zegt Lorin Parys. "De problematiek sleept al jaren aan. Vroeger stonden er portieken voor de brug om zo vrachtwagenchauffeurs duidelijk te maken dat ze er niet onder konden. Die bewezen hun nut want het aantal ongevallen nam duidelijk af. De portieken werden echter ook geregeld aangereden en er kwam bovendien kritiek van de buurtbewoners op de geluidsoverlast die de portieken veroorzaakten. Na een ongeval met een vrachtwagen in maart 2014 werden de portieken uiteindelijk niet meer vervangen."

Oplossing op korte termijn?

In het kader van het nieuwe Vuntcomplex werd ook gezocht naar een oplossing op lange termijn. Het nieuwe tracé leidt onder meer naar een nieuwe tunnel onder de spoorlijn. Toenmalig minister van Mobiliteit Hilde Crevits liet ook weten dat de herinrichting voor de Duitse Brug gepland stond in de periode 2014-2015. Lorin Parys stelt nu de vraag of er een oplossing is op korte termijn voor de problematiek van de Duitse Brug. "Is er een mogelijkheid tot betere signalisatie aan de hand van extra verkeersborden of een nieuw portiekensysteem om nieuwe ongevallen te voorkomen? En hoe staat het met de herinrichting van de Duitse Brug?"

Vlaams minister Ben Weyts toont zich bereid om op zoek te gaan naar maatregelen op korte termijn. "Alle wettelijke verplichte signalisatie staat langs alle straten die uitkomen op de Duitse Brug. De weggebruikers moeten die signalisatie respecteren maar ik laat door mijn administratie onderzoeken welke maatregelen op korte termijn genomen kunnen worden om de verkeersveiligheid te verbeteren." Over de stand van zaken in de geplande werkzaamheden aan het Vuntcomplex blijft de minister iets vager. "In 2016 wordt voorzien in de afwerking van de brug naast de Duitse Brug zodat het verkeer niet langer onder de Duitse brug moet rijden. Het toekomstige Vuntcomplex zit momenteel in de studiefase en de uitvoering ervan is afhankelijk van de resultaten van de studie."

Bron: Het Laatste Nieuws - Bart Mertens

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is