N-VA Leuven stelt ‘Vlò’ voor: de slimste fiets van ons allemaal

Door Lorin Parys op 20 januari 2017, over deze onderwerpen: Leuven, Mobiliteit

De oplossing voor de duizenden fietsen in Leuven die gemiddeld maar een paar minuten per dag gebruikt worden maar wel vaak stoepen omtoveren in fietsenstallingen? Die heet Vlò. Andere steden zoals Antwerpen, Brussel, Gent en Namen hebben al langer een fietsdeelsysteem. ‘Maar Vlò, de slimste fiets van ons allemaal is anders, zoals dat hoort in de slimste stad van ’t land,’ legt Lorin Parys,  kandidaat-burgemeester, uit. ‘We hebben een idee uitgewerkt dat Leuvenaars toelaat om eenvoudig en goedkoop fietsen te delen zonder dat ze gebonden zijn aan het terugbrengen van hun fiets naar bepaalde staanplaatsen. Wie een Vlò nodig heeft, kan simpelweg de dichtstbijzijnde fiets via een app vinden en het slot ervan op afstand openen. Het mooiste aan dit verhaal is dat we daarvoor met nieuwe technologie van een Leuvense startup werken. Dat we zo meteen voorsprong nemen op andere steden is uiteraard mooi meegenomen.’   

Zeger Debyser, fractieleider: ‘We hoorden van de Leuvenaars verschillende dingen: dat ze best meer wilden fietsen, maar ook dat ze zich ergerden aan de fietsen die voetpaden blokkeren of parkeerplaatsen innemen. En dat niet iedereen zin had om te investeren in een goed onderhouden fiets voor sporadisch gebruik. Met dat uitgangspunt en met de idee dat we een geïntegreerd mobiliteitsplan willen waarin er plaats is voor voetgangers, auto’s, fietsen en openbaar vervoer zijn we aan de slag gegaan. We zijn anderhalf jaar geleden begonnen met te luisteren naar de Leuvenaars, met gesprekken en brainstormsessie met uitbaters van fietsdeelsystemen, experten en ambtenaren van steden met ervaring. Vlò is daarvan het resultaat.’

Vlò heeft de ambitie om een paar duizend fietsen in omloop te brengen. Maar een fietsdeelsysteem opzetten, doe je niet alleen. Kristof Polfliet, bestuurslid van N-VA Leuven en één van de bedenkers van Blue Bike: ‘We zien hier een opportuniteit om samen te werken met Velo. Die hebben een groot aanbod aan fietsen en een grote terreinkennis. Daarnaast heeft de Leuvense start-up ‘Where is my bike’ de expertise om hun product Egg in te zetten voor een fietsdeelsysteem. GPS trackers worden gemonteerd op de studentenfietsen, die in plaats van gehuurd gedeeld worden zoals de deelwagens van Cambio. En natuurlijk spelen de Stad en de KU Leuven Associatie ook een belangrijke potentiële rol. Met een jaarabonnement van 10 euro en 50 cent per gebruik, kunnen we zelfs zonder sponsoring, al een sluitend systeem laten draaien in Leuven.’

Zeger Debyser: ‘We investeren een deel van subsidie voor de studentenbuspassen in Vlò. Zo krijgen we studenten op de fiets en verlichten we het overbevolkingsprobleem op sommige buslijnen. En Vlò is zo makkelijk en goedkoop dat we sneller de fiets zullen nemen voor korte verplaatsingen.’

 ‘De huidige bestuursploeg vond fietsdelen te duur voor Leuven. Maar met Vlò kunnen Leuvenaars en studenten wel meer fietsen in hun stad met minder fietsen die in de weg staan. We bundelen Leuvense creativiteit in een vernieuwende oplossing waarmee we andere steden het nakijken geven. We zetten dit idee alvast op de agenda van de gemeenteraad en willen graag samenwerken met het huidig bestuur om deze verandering in de praktijk te brengen,’ besluit Lorin Parys.  

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is