N-VA eist uitstel van circulatieplan

Door Lorin Parys op 19 april 2016, over deze onderwerpen: Leuven, Mobiliteit
Circulatieplan Leuven

De Leuvense N-VA vraagt dat het stadsbestuur haar circulatieplan uitstelt tot er een nieuw ruimtelijk structuurplan met een algemene mobiliteitsvisie is. De partij stelde meteen ook haar eigen mobiliteitsplan voor Leuven voor.

“We vragen dat het stadsbestuur haar circulatieplan uitstelt, omdat er eerst nood is aan een algemene visie”, zegt N-VA-fractieleider Zeger Debyser. Het nieuwe circulatieplan breidt enerzijds de voetgangerszone en het autoluw gebied sterk uit en verdeelt het overige deel van de stad in vijf verkeerslussen die elk eindigen op een parking. “Maar dat plan is enkel gebaseerd op de binnenstad. We vragen een plan dat ook rekening houdt met de deelgemeenten. En het is ook iets te experimenteel. Er zijn geen concrete berekeningen rond de invloed die de aanpassing zal hebben op het verkeer rond de stad, de handel en het verkeer in de stad. We hebben geen cijfers van het busgebruik per halte. Kortom: het stadsbestuur voert hier een laboratoriumexperiment uit waarbij de handel en de inwoners de proefpersonen zijn.”

N-VA is groot tegenstander van het lussensysteem in het circulatieplan. Meerdere van de primaire autolussen zijn ook primaire fiets- en busroutes en dat zorgt volgens de partij voor onveilige chaos. “We moeten beginnen met het verkeer beter te organiseren, zodat er orde komt in de chaos”, klinkt het. Daarvoor wil N-VA een fietsroutenetwerk, fietssuggestiestroken en fietsstraten in het stadscentrum. Het stadsbestuur verklaarde enkele weken geleden al daar werk van te maken in het fietsmobiliteitsplan dat binnenkort wordt voorgesteld.

Parkings KU Leuven openstellen

N-VA wil ook minder bussen in het centrum. Ook daarrond werkt het stadsbestuur al aan een nieuw

plan samen met De Lijn. De manier waarop N-VA die daling in het aantal bussen wil bereiken, is wel opvallend. “We willen de studentenbuspas afschaffen voor verplaatsingen binnen de ring”, klinkt het. “Het kan niet dat de bussen volzitten met studenten die voor 200 meter de bus pakken, omdat het toch gratis is. In de bussen binnen het centrum moet er plaats zijn voor de minder mobiele mensen, zoals ouderen. Voor verplaatsingen naar bijvoorbeeld campus Heverlee of Gasthuisberg mag er wel een gratis studentenpas zijn, maar die bussen kunnen gerust via de ring in plaats van door het centrum”, stelt Debyser.

Verder pleit N-VA ook voor het extra promoten van autodelen, fietsdelen en zelfs parkingdelen. Ze willen ook de KU Leuven-parkings in het centrum in het weekend openstellen voor bezoekers van de stad. De partij pleit bij monde van Renate Hufkens bij de minister voor een treinstation in Haasrode en eventueel zelfs aan Arenberg. Tot slot willen ze grote randparkings waar ook een groot busstation met zelfs koffielounge komt, zodat er comfortabel gewisseld kan worden tussen bijvoorbeeld auto, bus en fiets. Naast het bestaande station wil N-VA zo'n station aan parking Bodart, Gasthuisberg en in de buurt van het Vuntcomplex. Hoe het financieel mogelijk is om die grote busstations te bouwen, kon de partij voorlopig niet beantwoorden.

Bron: Het Nieuwsblad / Hannelore Smitz

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is