"Mager resultaat in vergelijking met omzetverlies handel"

Door Lorin Parys op 21 juni 2017, over deze onderwerpen: Leuven, Mobiliteit, Ondernemen, Vlaams-Brabant

Meer fietsers en minder auto's in de binnenstad. Dat is negen maanden na de invoering van het circulatieplan de conclusie van het stadsbestuur. Meer concreet gaat het om 32 % meer fietsers en 8 % minder wagens. "We zijn goed op weg", zeggen schepenen Carl Devlies (CD&V) en Dirk Robbeets (sp.a). Oppositiepartij N-VA vindt de resultaten maar een mager beestje. "De handel spreekt van 22 % omzetverlies", zegt kandidaat-burgemeester Lorin Parys.

Het nieuwe circulatieplan is negen maanden ver en heeft de eerste conclusies gebaard. Volgens de geestelijke vaders -schepenen Carl Devlies en Dirk Robbeets- is de stad Leuven op de goede weg, al geven ze wel toe dat ze allebei net iets grijzer geworden zijn van de vele discussies over het verkeersplan. Toch is de conclusie positief wat Robbeets en Devlies betreft. "De tellingen tonen aan dat er meer fietsers en minder auto's zijn", klinkt het. "Uiteraard was die evolutie net de bedoeling, want we willen Leuven leefbaar en gezond houden."

Verkeerstellingen

Zowel in mei 2016 als in mei 2017 voerde het mobiliteitsbureau Vectris verkeerstellingen uit op een zeventigtal plaatsen in de binnenstad, alsook op de ring. "Uit die tellingen blijkt dat 32 procent meer mensen de fiets gebruiken terwijl het autoverkeer met 8 procent daalde", zegt schepen Dirk Robbeets. "Ook op de ring zien we het fietsverkeer met 26 procent toenemen. Het autoverkeer steeg daar met 9 procent en dat percentage ligt in de lijn der verwachtingen." Schepen Devlies voegt er nog aan toe dat op de ring vooral de Singels meer verkeer te slikken krijgen en niet de Vesten. "De uitzondering daarop is het gedeelte tussen Parkpoort en het Artoisplein, met als uitschieter de Tiensepoort waar we meer autoverkeer geteld hebben. Maar die telling gebeurde wel tijdens de werkzaamheden aan de Martelarenlaan waarbij de omleiding langs de Tiensepoort en de ring liep. Dat is toch wel een belangrijke kanttekening."

"Onvoldoende"

Oppositiepartij N-VA ziet het verhaal net iets minder positief. "De lasten van het circulatieplan blijken veel groter dan de lusten", laat kandidaat-burgemeester Lorin Parys optekenen. "Een omzetdaling van 22% in de handel voor 8% minder auto's in de stad...In Leuven heeft het schepencollege nooit concrete ambities uitgesproken voor het circulatieplan, maar voor hun presentatie op de Green Leaf Award hebben ze dat wel gedaan. Schepen Ridouani zei dat het circulatieplan voor een daling van het autoverkeer met 40% zou zorgen en een stijging van het aantal fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer met 80%. Met een stijging van 32 % in het aantal fietsers en een 11% stijging van het openbaar vervoer haalt het bestuur dus een onvoldoende voor zijn eigen doelstellingen. En ook zonder circulatieplan, in 2015 bijvoorbeeld, zat het fietsen en het openbaar vervoer in Leuven al in de lift. Het is goed dat er geëvalueerd wordt maar met écht luisteren heef het schepencollege het erg moeilijk. Waar zijn de bevragingen van de Leuvenaars, de handelaars, de horeca en de bezoekers? Waar blijven de cijfers over parkeren en de boetes? CO² en fijn stof metingen en cijfers over het verkeer op de invalswegen? Kortom, betrek de Leuvenaar en organiseer een echte evaluatie op alle vlakken."

Minder zoekverkeer

Inzake parkeren laat schepen Devlies alvast weten dat de parkings aan de verkeerslussen een stijging van 8 % laten optekenen. "Door bezoekers naar die publieke parking te leiden, kunnen de straatparkeerplaatsen door inwoners gebruikt worden en is er veel minder zoekverkeer in de straten. Er kwamen ook 108 Shop&Go-plaatsen aan de rand van de autoluwe zone bij. Door de kortere parkeertijd kunnen meer wagens er gebruik van maken en dienen ze dus een groter publiek. Deze positieve evaluatie betekent natuurlijk niet dat er geen verbeterpunten meer zijn. Zo zijn we van plan om een aantal laad- en loszones voor lichte vracht te realiseren in het autoluwe gebied. Die kunnen dan twee uur lang gebruikt worden door ondernemers zoals onderhoudsbedrijven of glazenwassers om hun opdrachten of leveringen uit te voeren."

Bron: Het Laatste Nieuws - Bart Mertens

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is