Handelaars bezorgd over files

Door Lorin Parys op 23 september 2016, over deze onderwerpen: Leuven, Mobiliteit

De voorbije dagen was het in de groene zone van het nieuwe circulatieplan opvallend druk met files tot gevolg. Niet zelden moesten autobestuurders tot drie kwartier aanschuiven. "Het gevolg van ongevallen op de snelwegen en het feit dat de mensen nog moeten wennen", klinkt het. N-VA stelt dan weer dat alle redelijkheid tegenover de auto is verdwenen in Leuven.

Hét gespreksonderwerp bij uitstek de voorbije dagen was de invoering van de nieuwe verkeersregels in de groene zone, het gebied tussen de Bondgenotenlaan en de Tiensestraat. Sinds maandag veranderden er heel wat straten van rijrichting om autobestuurders in de richting van de verkeerslus Blijde Inkomststraat-H. Hooverplein-Tiensestraat te sturen. Heel wat bestuurders gingen onbewust in de fout - zo wordt er bijvoorbeeld nog vlot rond het Ladeuzeplein gereden - of kwamen terecht in files in de binnenstad. Die concentreerden zich vooral in de Blijde Inkomststraat, de Burgemeesterstraat en de Tiensestraat.

Klachten op Facebook

Op Facebook regende het klachten over het lange aanschuiven om de stad in of uit te kunnen rijden, zelfs in die mate dat het aantal likes voor de pagina 'Nee tegen het circulatieplan voor Leuven' in twee dagen tijd verdubbelde tot meer dan 1.200.

Schepen Dirk Robbeets (sp.a), samen met Carl Devlies (CD&V) de geestelijke vader van het circulatieplan, meent dat de klagers verkeerdelijk de nieuwe verkeerssituatie als schuldige aanwijzen voor de files.

Mensen moeten wennen

"Er gebeurden enkele zware ongevallen op de snelwegen rond Leuven en dat heeft altijd gevolgen voor de drukte in de stad en op de ring rond Leuven", klinkt het. "Verder mogen we niet vergeten dat de mensen moeten wennen aan de nieuwe verkeerssituatie. Ik denk dat de files een tijdelijk fenomeen zijn."

Schepen Robbeets heeft misschien geen ongelijk want gisteren verliep de ochtend- en avondspits in de groene zone al veel vlotter. Toch was het in de Tiensestraat nog behoorlijk druk tijdens de avondspits. "Ik wil het nieuwe circulatieplan nog niet definitief veroordelen maar ik ben geen fan voorlopig", zegt handelaar Dirk Reekmans uit de Tiensestraat. "Het is nu al chaos en dan moeten de andere zones nog worden ingevoerd. Om een voorbeeld te geven: mijn magazijn is 70 meter verwijderd van mijn winkel, maar nu moet ik wel veel kilometers doen om met mijn winkelwaar terug aan mijn winkel te geraken. Ik vrees dat we allemaal meer kilometers zullen rijden en dat betekent meer CO2 in plaats van minder. Leveringen doen in de stad is ook niet simpel. Met de fiets? Zie je me al rijden met 15 dozen gevuld met drukwerk? Dat gaat niet. Misschien geven we de stad net iets te veel terug aan de voetgangers en de fietsers", besluit de zaakvoerder van drukkerij J. Reekmans-Vink.

Redelijkheid ver zoek

Ook Lorin Parys van N-VA stelt zich vragen over de gevolgen van het nieuwe circulatieplan. "Een kliekje fietsfundamentalisten heeft Leuven overgenomen", aldus Parys. "Het resultaat is dat alle redelijkheid tegenover mensen die de auto nodig hebben om te gaan werken of Leuven te bezoeken, verdwenen is. Als je bedenkt dat dit nog maar de eerste van vijf fases is van dit rampzalige circulatieplan, zal het niet bij de sluiting van één winkel blijven. Het is trouwens nog altijd niet duidelijk welk probleem de stad hier probeerde op te lossen, buiten dan het voorkomen van stemmenverlies aan Groen."

Bron: Het Laatste Nieuws

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is