"Haal ongekeurde auto's van baan met camera's"

Door Lorin Parys op 19 februari 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid
Autocontrole

De camera's langs onze wegen moeten niet enkel in de gaten houden of je te snel rijdt en of je een terrorist bent, maar ook of je wagen wel gekeurd is. Dat stelt N-VA voor. Vorig jaar gingen immers maar liefst een kwart miljoen auto's te laat naar de keuring.

In 2015 werden niet minder dan 263.126 voertuigen te laat aangeboden voor keuring. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een vraag van parlementslid Lorin Parys (N-VA). 17.664 voertuigen gingen maar liefst meer dan een half jaar in 'blessuretijd'. "Zoiets heeft een potentieel negatief effect op de verkeersveiligheid", meent Parys.

Volgens de N-VA'er kan het groeiend aantal camera's langs onze wegen soelaas bieden. Dat "kan ons helpen om het aantal niet-gekeurde en veel te laat gekeurde voertuigen uit het verkeer te halen", zegt Parys. Zo komen er 260 van die ANPR-camera's langs onze autosnelwegen bij in de strijd tegen terreur. Een deel van die camera's zullen ook gebruikt worden voor trajectcontroles.

Valse hits

"Het probleem is dat het ANPR-netwerk maar zo goed is als de database die erachter steekt", werpt Parys op. Het is de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV) van de FOD Mobiliteit die de uiterste geldigheidsdatum bijhoudt van de autokeuringsbewijzen. Parys: "De data in de DIV databank blijken echter vaak verouderd, waardoor er veel valse hits zijn in het ANPR-netwerk met veel extra werk voor de politie tot gevolg."

GOCA, de koepel van autokeuringscentra, en de FOD Mobiliteit zijn in gesprek om die uitwisselingbeter te doen verlopen. "Minister Weyts ging ook nog eens aandringen bij minister Galant (federaal minister van Mobiliteit, red.) om ook hier de zaak proberen vlot te trekken", zegt Parys.

Bron: Het Laatste Nieuws

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is