Frustratie over jeugdhulp

Door Lorin Parys op 16 februari 2017, over deze onderwerpen: Welzijn

Een open plaats in een voorziening voor jeugdhulp bleef vijf maanden leeg en dat leidt tot frustratie in de sector. 'Er is te weinig vertrouwen in het aanmeldingssysteem', zegt Lorin Parys (N-VA).

Sinds de Integrale Jeugdhulp werd hervormd, moeten jongeren die hulp nodig hebben centraal worden aangemeld bij de intersectorale toegangspoort. In ideale omstandigheden worden de hulpvragen dan onmiddellijk verbonden aan vacante opvangplaatsen.

Maar onlangs bleef een vacante plaats in een voorziening in West-Vlaanderen vijf maanden leeg. Vlaams Parlementslid Lorin Parys (N-VA) vroeg daarover uitleg aan de Vlaamse minister van Welzijn, Jo Vandeurzen (CD&V), die het nieuws bevestigt. De minister beklemtoont dat het om een 'uitzonderlijk' voorval gaat.

Maar hij erkent ook dat te veel jongeren onnodig aangemeld blijven. Het probleem is al langer gekend. De administratie bevoegd voor jeugdhulp voerde controles uit en heeft vastgesteld dat 1.000 jongeren onnodig aangemeld bleken.

Parys noemt dat de reden dat de vacante plaats zo lang heeft leeggestaan: 'Van de 20 wachtenden die bij de voorziening waren aangemeld, bleken er maar drie nog echt hulp nodig te hebben. Die 17 anderen moesten wel allemaal gecontacteerd worden.'

Dupe

Vandeurzen zei in de commissie Welzijn van het Vlaams Parlement dat het belangrijk is om de aanmeldingen correct in te voeren. 'Zo niet zijn anderen daarvan de dupe.'

Parys denkt dat het vertrouwen bij de contactpersonen niet groot genoeg is. 'Per slot komt het toch weer neer op een capaciteitsprobleem, omdat jongeren vermoedelijk niet de hulp krijgen die het meest gepast of gewenst is. Daardoor blijven ze aangemeld - voor het geval er alsnog iets beters uit de bus komt. Iedereen “gamet” met het systeem.'

Bron: De Standaard

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is