De bal en de beurs

Door Lorin Parys op 10 juni 2014, over deze onderwerpen: Blog, Economie

Vandaag stappen de Rode Duivels op het vliegtuig naar Brazilië en binnen een paar dagen gaat al onze belangstelling naar koning voetbal. Dat is slecht nieuws voor al wie wat van uw aandacht wil, zoals uw wederhelft, uw nazaten, uw hiërarchische overste en bedrijven die u wat willen verkopen.

Aandacht! Aandacht!

Op een doordeweekse dag hengelen die laatsten naar uw aandacht met een vijftigtal televisiespots, evenveel radioreclameboodschappen, tientallen advertenties in de krant, folders, huis-aan-huis-bladen, geveladvertenties en reclame in de supermarkt. En dan hebben we het nog niet gehad over de e-mails die u krijgt, Snapchatboodschappen, Facebook, WhatsApp, Twitterberichten en deze column. Mocht het nog niet duidelijk zijn: het schaarse goed in de economie van vandaag is niet langer arbeid of kapitaal, maar uw aandacht. Dat komt onder meer omdat de prijs van een advertentie zo laag geworden is, dat we er meer over ons heen krijgen dan we kunnen verwerken.

WK 2014

Maar de volgende twee weken wordt het dus nog een pak moeilijker om even wat van uw mentale focus te pakken te krijgen, met dank aan het wereldkampioenschap voetbal. Zonder dat een overbetaalde voetbalvedette al een bal heeft aangetikt, weten we nu al zeker dat meer studenten de volgende weken minder zullen studeren omdat ze meer afgeleid zullen zijn dan in een jaar zonder wereldbeker. Het slaagpercentage zal dit jaar dan ook 10 procent lager liggen dan in een gewoon jaar, tenminste als we mogen afgaan op een studie van de Universiteit Antwerpen. Een andere zekerheid is dat de marketingmachine van de Rode Duivels uw aandacht voor onze nationale ploeg zal proberen te verzilveren door u een paar euro's afhandig te maken. ­Autospiegelhoezen, krullenpruiken en luchtverstuivers in de nationale driekleur moeten dat gedaan krijgen. Maar als u even oplet, kan u voor een keer ook geld verdienen aan de Rode Duivels. Want als studenten afgeleid zijn tijdens een wereldbeker, zijn investeerders dat net zo.

Voetbal beïnvloedt de beurs

De Europese Centrale Bank bestudeerde minuut per minuut de wedstrijden van vijftien nationale ploegen tijdens het WK van 2010 en vergeleek de prestaties op de grasmat met die op de beursvloer van elk land. En wat blijkt? Tijdens een WK-wedstrijd van een nationale ploeg, zijn investeerders zodanig afgeleid dat het de prijs van aandelen beïnvloedt. Speelt de nationale ploeg van een land, dan worden de helft minder aandelen verhandeld. Scoort de nationale ploeg, dan daalt de beursactiviteit verder met 5 procent. Dat is ongeveer de daling die een beurs ook tijdens een gemiddeld lunchuur laat optekenen. Maar Michael Ehrman en David-Jan Jansen vonden wel een belangrijk verschil met een ordinaire lunchpauze. Internationale en nationale beurzen maken normaal gezien gelijkaardige bewegingen, maar tijdens een wereldbekermatch verschillen die tot 20 procent meer dan anders. Met andere woorden, voetbal beïnvloedt de beursprijs omdat investeerders met hun gedachten bij de bal zitten.

Om u een idee te geven, tijdens de finale in Zuid-Afrika zaten 14 miljoen Spanjaarden en 8,5 miljoen Nederlanders alleen al aan het scherm gekluisterd.

Informatie overload

Ons vermogen om aandachtig te zijn is sowieso veel beperkter dan we graag denken. We hebben moeite om complexe en gedetailleerde informatie te verwerken. We kopen meer aandelen van bedrijven die meer in het nieuws zijn. En op vrijdagmiddag reageren we veel trager op fusie- en overnamenieuws en zelfs op de bekendmaking van bedrijfsresultaten.

Kortom, net zoals veel huishoudens het tijdens de volgende weken zullen moeten stellen met verstrooide gezinsleden, zal de beurs daar ook onder lijden. En daar kan u uw voordeel mee doen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is