Absurde maatregel in rijexamen verdwijnt

Door Lorin Parys op 2 oktober 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

Naar aanleiding van een schriftelijke vraag van Lorin Parys waarin een absurde regel in de rijopleiding werd aangekaart, zal de minister het hiaat uit de regelgeving halen. Zeker 840 jonge Vlamingen die auto willen leren rijden,  moeten drie jaar wachten om hun rijbewijs te halen. Absurd, zeggen ze. Minister Ben Weyts (N­VA) schrapt de maatregel begin volgend jaar. 

De  nieuwe  regels voor het behalen van het ‘gewone’ rijbewijs  B  veroorzaken  aardig wat frustratie. Veel jongeren spreken ‘over een compleet absurde situatie’, vooral door de bepaling dat wie  niet  op  tijd  slaagt  voor  zijn praktisch  rijexamen,  drie  jaar moet wachten om een nieuwe poging te  mogen  ondernemen.  Die maatregel gaat nu voor de bijl, begin volgend jaar, bevestigt het kabinet van  Vlaams  minister  van Mobiliteit Ben Weyts (N­VA).  

Met de vingers draaien

Even in achteruit. In februari 2014 veranderde de wetgeving voor het rijexamen B. Met de aanpassingen wilde  toenmalig  staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) naar eigen zeggen de kwaliteit van  de  opleiding  verbeteren en de strijd opvoeren tegen nieterkende rijscholen.  De  sector juicht, de klandizie iets minder. Reden?  Een  nieuwe  regel,  waarvan niemand goed weet waar die plots vandaan komt en welk nut hij heeft: wie een voorlopig rijbewijs haalt en de geldigheid ervan verstrijkt,  mag  pas  na  drie  jaar wachten opnieuw proberen. Die  bepaling  geldt  ook  nog  eens met terugwerkende kracht: iedereen die vóór de nieuwe wetgeving een voorlopig rijbewijs had maar niet  slaagde,  moet  ook  naar  de wachtkamer. Wie bijvoorbeeld in juni 2013 zijn bewijs zag vervallen, moet tot juni 2016 met zijn vingers draaien, en de hele procedure opnieuw overdoen, incluis theoretische proef.  

De wetgeving van 2014 laat anderzijds wel een tussenoplossing toe, maar die is (financieel) evenmin ideaal.  Na  zes  uur  rijschool  volgen, mag  de  student  (die  in  het verleden  al  eens  een  poging  ondernam) een praktisch examen afleggen. Maar  er  zit  een  addertje onder het gras: de leerling mag intussen niet oefenen met een zelfgekozen begeleider,  bijvoorbeeld een van de ouders of een vriend, maar enkel met een erkende rijinstructeur.

Bij de VAB maakten sinds januari dit jaar 840 personen gebruik van die optie, of 5,8 procent van alle rijleerlingen in hun centra. Maarten Matienko,  de  woordvoerder van de grootste mobiliteitsvereniging in Vlaanderen, spreekt over ‘een relatief hoog aantal, wellicht omdat  veel  jongeren  niet  op  de hoogte waren’. In  realiteit  liggen  de  cijfers  van mensen  die  drie  jaar  moeten wachten, nog veel hoger: niet iedereen kiest  namelijk  voor  het achterpoortje via de rijschool; en wie dat wel doet, gaat daarom niet altijd bij de VAB langs.

Stedelijke types

Doorgaans gaat het om jonge stedelijke types  en  studenten,  die nooit  echt  de  noodzaak  voelden om hun rijbewijs te halen. ‘Mensen die vooral het openbaar vervoer gebruiken en een auto vaak te  duur  vinden’,  aldus  Matienko. ‘Wie meer landelijk leeft daarentegen, kan bijna niet zonder wagen om ergens te raken.’  Tocht vindt de VAB dat toekomstige automobilisten het best binnen het anderhalf jaar zowel hun theoretisch als hun praktisch examen doen. ‘Om geen gaten in de opleiding te  laten  en  zo  een  veilige chauffeur te worden.’

Het volledige artikel uit De Standaard kan u hier lezen. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is